Taxa auto 2011 – Frecție la picior de lemn

1 noiembrie 2010

Noua taxă de primă înmatriculare, care va fi aplicată de la 1 ianuarie 2011, inclusiv la automobilele cu motoare Euro 5, va scădea dramatic înmatriculările din România, asta in timp ce samsarii de mașini second-hand de la sud de Dunăre își freaca deja mâinile de bucurie. Începând cu 1 ianuarie, vor avea o avalanșă de clienți din România.
Și asta pentru că guvernul nostru, in goana dupa bani, s-a gandit sa modifice, din nou, pentru a sasea oara, taxa de prima inmatriculare. Nu-i de mirare ….e deja de ras!
In noua varianta, imaginata de Laszlo Borbely, ministrul Mediului, taxa va fi dublata in cazul motoarelor ce respecta standardul de poluare Euro 4 si triplata in cazul Euro 3. In plus, se va plati taxa si pentru Euro 5. Pana acum, aceste motorizari erau exceptate de la plata taxei, la fel ca in cazul masinilor cu motoare hibride (ecologice, electrice etc).
“Nu avem nevoie de maşini second-hand în România care să fie aduse şi după aceea să mai şi dăm bani ca să le casăm. Cu alte cuvinte, probabil că vom avea o taxă mai mare pentru maşinile vechi şi care poluează mai mult şi vom analiza taxa în ceea ce priveşte maşinile noi, care sunt performante, care sunt euro 5”, a spus ministrul.
In prezent, aceste modele sunt scutite de taxa pe poluare auto datorita faptului ca emit un nivel extrem de scazut de emisii poluante. Tocmai de aceea, numerosi producatori de automobile si-au imbunatatit toate motoarele din gama pentru a corespunde cu aceasta norma de mediu si a-si scuti clientii de plata taxei de inmatriculare.
Dupa ce modul de calcul se va schimba, in cazul maşinilor Euro4, de acum doar la mâna a doua, treaba devine cam usturătoare. De la doar o sută, două de euro pentru motorizările mici, taxa va sări spre o mie. Pentru motoare mai mari, puneţi câteva sute şi apoi mii. Ca principiu, grila de taxare degradează maşinile Euro4 la nivelul celor Euro3 de acum. Adică taxa plătită pentru un motor Euro3 de 2.000 cmc, se va plăti de la anul pentru un Euro4 de 2.000 cmc. La fel în cazul maşinilor Euro3 care vor avea taxe ca la Euro2 şi tot aşa.
In tentativa de a aduna mai multi bani la buget si de a stimula vanzarile de masini noi, guvernul risca sa isi dea cu stangul in dreptul, conform expertilor din industria auto. Intr-o piata afectata in continuare de criza, aceasta taxa nu va face decat sa scada si mai mult numarul inmatricularilor si in acest fel bulgarii sa aiba din nou de castigat de pe urma romanilor.
Bulgaria a strans pana acum milioane de euro de pe urma nepreocuparii sau nepriceperii institutiilor statului roman. Taxele platite pentru aceste masini, inclusiv ITP-urile (inspectiile tehnice periodice) tot acolo trebuie platite, iar in ceea ce priveste poluarea sunt si aici linistiti. Nu vor polua la ei rablele lor …ci la noi. Numarul celor care trec granita pentru a-si inmatricula masina in tara vecina depaseste saptamanal ordinul sutelor. Se stie deja faptul ca exista peste 100 de firme infiintate de romani care se ocupa cu inmatricularea masinilor second-hand. O afacere care iti aduce in perioada de criza inmatriculari pe banda rulanta.
Presedintele APIA, Brent Valmar, a declarat si el referitor la taxa auto: Este o posibilitate. Deocamdata eu zic ca ar trebui sa incurajam importul si inmatricularea de masini Euro 5, sa eliminam cota de masini vechi din parc”.
Și producatorii vor trebui sa comercializeze de aici inainte numai autovehicule echipate cu propulsoare conform standardelor de poluare euro 5.  Vicepresedintele Automobile Dacia a sustinut, ca toate masinile Dacia vor fi echipate cu motoare care indeplinesc norma de poluare Euro 5 pana la data de 1 ianuarie 2011, in prezent doar trei versiuni ale modelelor dispunand de acest tip de propulsor.
La uzina de la Mioveni va fi pusa in functiune o linie de productie pentru noua familie de motoare Euro 5, care va cuprinde propulsoarele H4 si H5.
Ca să tragem linie, maşinile mai vechi de 10 ani, redevin inaccesibile, iar cele mai vechi de patru ani, foarte scumpe. Aşadar eu mi-aş face bine calculele dacă aş fi în locul cuiva ce are ceva bani la ciorap pentru o maşină rulată. Mai bine în toamna asta, dacă vrei din străinătate. De la anul, doar de pe la noi. Modelele Euro 6 vor fi exceptate de la plata taxei auto, dar acestea sunt vandute oricum cu un pret prohibitiv. Mai mult, acestea ar putea beneficia de o prima de inmatriculare, a carei cuantum nu a fost inca stabilit.
Şi această taxă va rămâne ilegală şi imorală pentru că nu va afecta decât o parte dintre automobilişti. Peste două milioane de dacii vechi obosite, adică jumătate din parcul auto naţional, non-euro pot continua la fel de bine să polueze chiar şi când stau…de fapt mai ales atunci. Un Euro3 este de 20 de ori mai puţin toxic decât o Dacie din 1995. Soluţia corectă ar fi o impozitare anuală. Numai aşa vom schimba parerea celor cu maşini vechi să nu le păstreze ca să le lase …..moştenire.

No Comments

Leave a Reply