Odată cu căderea primei ninsori, pe drumurile din România s-a aşternut „neaşteptatul” haos: drumuri blocate, ambuteiaje, accidente şi bineînţeles mult stres.
Folosirea anvelopelor de iarnă, anunţată ca obligatorie de la data de 1 noiembrie, este încă facultativă atât pentru automobilişti, cât şi pentru transportatorii rutieri, deoarece nu s-a reuşit încă adoptarea legislaţiei necesare. Data-limită de 1 noiembrie de la care anvelopele de iarnă deveneau obligatorii a trecut, deoarece persistă în continuare dilema: ce fel de cauciucuri de iarnă să folosim? Ştim însă cert că la nivel european nu există o definiţie standard.
Anunţurile repetate privitoare la introducerea obligativităţii anvelopelor de iarnă în transporturile rutiere a adunat transportatorii rutieri la uşa distribuitorilor de anvelope. Oficiali ai patronatelor transportatorilor rutieri solicită Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii mai întâi o definiţie a anvelopelor de iarnă, la nivel european nefiind un consens. Potrivit comercianţilor, odată cu anunţurile parlamentarilor, cererea de anvelope a crescut simţitor, iar stocurile au ajuns la limita inferioară. Există doar câţiva mari producători de anvelope de iarnă conform definiţiei stricte a acestora, activi pe piaţa românească, iar acestea sunt foarte scumpe şi, în plus, nu se fabrică pe toate dimensiunile.
Dacă Austria este ţara cu cea mai dură legislaţie în domeniu, celelalte ţări importante europene nu cer şoferilor folosirea anvelopelor de iarnă, însă şoferii sunt pasibili de amnezi şi puncte penalizare dacă provoacă blocaje sau accidente. În Austria anvelopele M+S sunt obligatorii în perioada 1 noiembrie-15 aprilie. În Germania, anvelopele de tip M+S sunt obligatorii doar în condiţii de iarnă, iar dacă şoferii provoacă blocaje, pe lângă amendă sunt sancţionaţi şi cu un punct penalizare. În Italia nu există obligativitatea purtării anvelopelor, mai puţin acolo unde semnele de circulaţie impun sau în zona alpină. Franţa nu a introdus, nici ea obligativitatea anvelopelor însă în ţări precum Finlanda, Slovenia, Suedia şoferii sunt obligaţi să folosească cauciucuri de iarnă sau lanţuri de zăpadă în perioada decembrie-martie.
Aşa cum vă spuneam, deşi folosirea anvelopelor de iarnă nu este, deocamdată, obligatorie, comercianţii au început să umfle preţurile. Centrele şi firmele care vând anvelope noi au dat startul scumpirilor, iar depozitele de cauciucuri second-hand se aşteaptă la dublarea vânzărilor, în speranţa că obligativitatea privind echiparea de iarnă a autovehiculelor va deveni la anul lege. Cele mai ieftine seturi de patru de anvelope de iarnă pot fi cumpărate prin intermediul magazinelor virtuale de profil şi de la hipermarketuri cu preţuri care pornesc de la 400 de lei. Reprezentanţii firmelor care vând anvelope spun că măsura va avea ca efecte principale creşterea preţurilor la produsele noi şi dublarea vânzărilor în cazul celor second-hand.
Însă trebuie să recunoaştem un lucru: cu sau fără anvelope de iarnă cu toţii suntem vulnerabili în trafic iar siguranţa rutieră, dincolo de cuvintele frumoase, este o chestiune de viață și de moarte. Aplicată corect, de către toți participanţii la trafic, siguranţa rutieră, înseamnă, totuşi viață.
Prin urmare, poate că şi folosirea obligatorie a anvelopelor de iarnă are un rol important în siguranţa noastră în trafic.
No Comments