Preferintele se schimba

26 ianuarie 2011

 Cu toţii am primit la începutul acestui an un cadou surpriză şi anume taxa pe poluare majorată cu 50%. Şi pentru că nu era îndeajuns, aflaţi că povestea este valabilă şi în cazul carburanţilor. Cu o scumpire aşa de „grosolană” preferinţele auto ale românilor cred că se vor schimba în mai puţin de un an.

Chiar dacă scumpirea carburanţilor este o problemă globală, iar ţările mult mai avansate economic trec deja la maşini hibride, România îşi va reduce cât de curând „pofta” de a cumpăra maşini, însă, cel mai probabil, îşi va diminua „apetitul” de a circula cu maşina. Asta dacă nu s-a întâmplat deja!

Şi cum preţul carburanţilor creşte chiar de două ori într-o lună, iar de implicarea Protecţiei Consumatorului nici nu poate fi vorba, piaţa auto nu este exclus să se reducă iarăşi, ca la începutul anului 2010.

Motivaţia este aceeaşi cum că Uniunea Europeană ne obligă să creştem accizele şi TVA-ul. Suntem o vacă de muls suficient de grasă pentru ea!! Într-un an de zile preţul carburantului s-a mărit cu peste 30% şi nu vreau să cred că până la sfârşitul anului va urca în continuare. Dacă specialiştii din Finanţe şi industria petrolieră sunt rezervaţi în evoluţia pieţei carburanţilor, patronii benzinăriilor cred că preţurile se vor duce mult mai sus. Motorina se va scumpi în continuare, acesta fiind carburantul cel mai folosit de către transportatori, ajungând la 60% şi 66% din motorina vândută în România. Aceştia solicită stoparea creşterii necontrolate a preţului la pompă, asigurarea funcţionării libere a pieţei şi transparenţei structurii preţului şi returnarea accizei aferente transporturilor rutiere comerciale.

Aceasta din urmă ar avea ca efect dezvoltarea transporturilor, diminuarea costurilor care se vor reflecta într-un preţ mai mic al produselor la raft şi separarea pieţei negre de cea legală.

Autoturismul este necesar, însă tinde să devină un lux pentru români, în condiţiile în care anul acesta avem parte de astfel de scumpiri. Din acest motiv tot mai mulţi se orientează către maşini cu consum redus şi, evident, cu costuri mai mici de exploatare. În aceste condiţii, preţul maşinii şi consumul de carburant vor fi argumentele decisive în luarea deciziei de achiziţionare a unui nou autovehicul. Ideal este cel sub 10.000 de euro şi cu un consum mixt de carburant mai mic de 6 litri la 100 km. Modelele precum Ford Fiesta, Skoda Fabia sau Renault Clio, cu motorizare de 1,2 litri (60, respectiv 75 CP) sunt cele care se vor apropia de bugetul românilor. Poate în acest mod piaţa auto din România are şanse de creştere faţă de nivelul de anul trecut, ajutând în continuare la acest fenomen şi programul Rabla.

Cât despre vehiculele propulsate electric, acestea au toate şansele să câştige teren în România abia peste 10 ani. Şi asta pentru că infrastructura necesară pentru astfel de automobile lipseşte cu desăvârşire.

No Comments

Leave a Reply